Miks?

Pealinnaregiooni koostöö-  ja haldusvõimekuse tõstmine

Probleemi kirjeldus ja projekti eesmärk

KOKS § 3 p 7 kohaselt on üks kohaliku omavalitsuse põhimõtetest avalik teenuste osutamine soodsaimatel tingimustel.


Pealinnaregioonis elavate inimeste sotsiaal-, haridus- ja tööelu on tihti põimunud ning ületab kohaliku omavalitsuse territooriumi piire. Sagedased on juhud, kus inimene elab ühes -, tööl käib teises - ja lapsed õpivad kolmandas omavalitsuses, perega vabaaega veedetakse aga hoopis neljandas omavalitsuses. Käesoleval ajal peab iga omavalitsus üleval üksinda kogu teenuste paketti. Sageli on selline üksinda teenuste ülalpidamine väga ebaefektiivne, kuna teeninduspiirkonnad on kohati väikesed ühe korraliku organisatsiooni jaoks. Kuna puuduvad sisulised ja läbimõeldud kokkulepped teenuste rahastamisel inimeste osas, kes elavad ühes omavalitsuses aga tarbivad teise omavalitsuse teenuseid, siis valitseb ka teatav ebaõiglus, kus üks omavalitsus finantseerib teise omavalitsuse teenuseid elanikele. Kriitiliseks probleemiks on vastastikused arveldamised ning vaidlused nende suuruste ja õiguspädevuste osas. 


Omavalitsus üksinda ei suuda rahastada korraliku organisatsiooni vajalike teenuste osutamiseks. Sama moodi on ka teenuste hindadega, kui seda peab osutama väga väikesele elanikkonna rühmale, siis muutub teenuse hind väga kõrgeks. On juhtumeid, kus kõrvuti asetsevate omavalitsuste samade teenuste hinnad erinevad väga suuresti, näiteks 60 l konteineri jäätmevedu Harku vallas maksab 92,8 krooni, Saue vallas 69,75 krooni ja Tallinnas Nõmmel 52 krooni. Rae vallas maksab vee- ja kanalisatsiooniteenus kokku  28 krooni, Kiili vallas 50 krooni. Arendustegevuse ja planeeringute puhul on nii, et senini on neid menetletud ühe omavalitsuse põhiselt. Samas reaalelu nõuab pikaajaliste arendustegevuste ja planeeringute koostamisel kindlasti terve piirkonna analüüsi ja võimaluste ning ohtude arvestamist. Probleemiks on ka avalik-õigusliku isiku staatuse puudumine omavalitsusliitude puhul. Kui teha läbi maakondliku liidu koostööd küsimusis, mis nõuavad maakonna tasandil õiguslikult siduva statuudi andmist, siis praegu seda teha ei saa, kuna maakondlikud liidud on eraõiguslikud mittetulundusühingud. Statuudiõigus on aga avalik-õiguslikul territoriaalkorporatsioonil.


Peame arvestama, et kohalike omavalitsuste tulubaas ei kasva enam sellises tempos nagu seda 3 viimase aasta jooksul. Pigem võib öelda, et see kindlasti langeb 2 järgmise aasta (2009, 2010) jooksul. Sealt edasi jääb tõenäoliselt mitmeks aastaks stabiilseks. Peab arvestama, et maksumaksjate arv oluliselt enam ei suurene, rahvastik vananeb ja ka sellest tulenevalt kahanevad tulubaasid kohaliku omavalitsuse jaoks. Samas on vaja inimestele osutada kvaliteetseid ja efektiivseid avalikke teenuseid. Kindlasti tuleb inimeste elukeskkonda kujundada selliselt, et inimesed ei lahkuks sellest piirkonnast.